9 marca 2013

Płacz i płać?

Jakiś czas temu informowaliśmy o wzroście opłat za wywóz śmieci. Sporo zapytań także w tej kwestii znajduje się na stronie Urzędu Miejskiego, gdzie mieszkańcy gminy pytają burmistrza Jarzyńskiego o możliwość rozwiązań tej jak się okazuję, uciążliwej dla portfela ustawy śmieciowej. Czego można dowiedzieć się z zadawanych pytań? Zachęcam do ich przeczytania i odpowiedzi na nie.

Krystyna (20.02.2013): Witam Pana Burmistrza. W telewizji słyszałam o uldze w ustawie śmieciowej dotyczącej rodzin wielodzietnych. Ja w chwili obecnej nigdzie nie pracuję, bez prawa do zasiłku, mam czworo dzieci w wieku szkolnym. Jedynym naszym dochodem jest pensja męża, która ledwo starcza do końca miesiąca. Za wywóz śmieci miesięcznie za sześcioro osób musiała bym zapłacić 48 zł, a kwartalnie wyniesie 144zł, jest to dla mnie spory wydatek. Więc pytanie do Pana Burmistrza czy Nasza Gmina przewiduje jakąś ulgę dla rodzin wielodzietnych a w przypadku nie uiszczenia takich opłat jakie będą z tego konsekwencje. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi ponieważ zainteresuje to nie jedną rodzinę w naszym mieście.

Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie z dnia 20.02.2013 r. Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Szydłowcu informuje, że zgodnie z obowiązującą na dzień dzisiejszy ustawą z dnia 13 września 1996 r. „o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” (Dz.U.2012.391) Rada Miejska w Szydłowcu nie ma możliwości zastosowania ulg związanych z naliczaniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. 

W dniu 19.02.2013 r. ukazała się nowelizacja w/w ustawy (która zacznie obowiązywać od dnia 5 marca br). Nowelizacja ta dopuszcza możliwość zróżnicowania stawek opłat (o tym czy stawki zostaną zróżnicowane czy też nie zdecyduje Rada Miejska po wejściu w życie nowelizacji ustawy) jednak nie przewiduje stosowania ulg.

Odnosząc się do Pani pytania dotyczącego konsekwencji za nie uiszczenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi informuję iż w takim przypadku zgodnie z art. 6 p ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach „W razie stwierdzenia , że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej Burmistrz określa w drodze decyzji wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi”.

Należność ta będzie egzekwowana w trybie „ordynacji podatkowej” (łącznie z odsetkami) przez komornika.

Anna (24.02.2013): Panie Burmistrzu czy pan pomyślał o rodzinach wielodzietnych gdzie jest troje dzieci w wieku szkolnym, pan nam każe płacić 13,50 od osoby, czy pan zapomniał o bezrobociu !!! NIE, nie pomyślał pan mierzy pan wszystkich jedną miarą. Niech się pan zastanowi nad tymi rodzinami gdzie w domu jest np. 5 osób, czy to nie jest przesada !!! Nie stać nas na takie opłaty i myślę, że jest wielu ludzi którzy myślą podobnie jak ja.


Odpowiedź: W odpowiedzi na zapytanie z dnia 24.02.2013 r. Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Szydłowcu informuje, że stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zostały przyjęte uchwałą Rady Miejskiej w Szydłowcu. Obowiązek podjęcia takiej uchwały został nałożony na Gminę art. 6 k ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2012.391).

Wysokość opłaty wynosi 8 zł - (od 1 osoby zamieszkującej daną nieruchomość) w przypadku prowadzenia segregacji odpadów, a nie 13,50 zł (opłatę 13,50 zł ponosi osoba niesegregująca odpadów ). To od Pani zależy czy będzie Pani płacić 8 zł / od osoby czy 13,50 zł.
Rada Miejska musi przestrzegać prawa. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że ustawa jest zła. Dlatego też senat i sejm w lutym uchwalił poprawki i na bazie nowej ustawy analizowane będą możliwości innego naliczania opłaty.
Wysokość opłaty musi zapewnić funkcjonowanie systemu gospodarki odpadami w Gminie Szydłowiec. Z opłaty tej zgodnie z art. 6 r ust. 2 w/w ustawy Gmina pokrywa koszty związane z:

- odbiorem od mieszkańców, transportem, zbieraniem, odzyskiem, unieszkodliwianiem każdej ilości odpadów komunalnych;

- utworzeniem i utrzymaniem PSZOK-ów (Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych); 

- obsługą administracyjną systemu.